Włączamy w kulturę. Neuroróżnorodność w edukacji muzealnej
18-19 listopada 2025 r.

Serdecznie zapraszamy na konferencję naukową pt. „Włączamy w kulturę. Neuroróżnorodność w edukacji muzealnej”, która odbędzie się w dniach 18 -19 listopada 2025 r. w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno – Spożywczego w Szreniawie. To kolejne z cyklu wydarzenie dedykowane grupom zagrożonym wykluczeniem społecznym z ograniczonym dostępem do uczestnictwa w kulturze. Tematyka tegorocznej konferencji skupia się na zagadnieniach związanych z neuroróżnorodnością w przestrzeni instytucji kultury.  Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej widoczne w życiu społecznym. Dotyczy bardzo licznej grupy osób zróżnicowanych pod względem poziomu funkcjonowania społecznego z uwagi na zmienne właściwości ludzkiego mózgu. W niektórych sytuacjach różnice w sposobie doświadczania świata stanowią barierę w dostępie do muzeów, galerii i wydarzeń kulturalnych. To co dla większości jest atrakcją i przyjemnością, dla innych może okazać się koszmarem i pułapką. Podążając za mądrością natury, która znajduje miejsce dla każdego, wykorzystywanie pozytywnych aspektów neuroróżnorodności może być inspiracją dla wielu nowatorskich rozwiązań w edukacji muzealnej, w sposobie prezentacji zbiorów i w doświadczaniu sztuki.

Konferencja będzie okazją do wysłuchania punktu widzenia specjalistów, wymiany doświadczeń między muzealnikami oraz zdobycia praktycznych umiejętności podczas warsztatów, które proponujemy Państwu drugiego dnia konferencji.

Tematyka konferencji:

  1. Neuroróżnorodność

Zagadnienia: rodzaje neuroróżnorodności – ASD, ADHD, zespół Tourette’a, wysoko wrażliwa osobowość; wybrane problemy rozwoju i funkcjonowania osób z neuroróżnorodnością; przejawy neuroróżnorodności w poszczególnych grupach wiekowych; sytuacja i miejsce osób neuroatypowych w instytucjach kultury i w systemie edukacji.

  1. Potrzeby osób neuroatypowych a możliwości instytucji kultury

Zagadnienia: przystosowanie muzeów i kadry muzealnej do rosnącej liczby gości z neuroróżnorodnością; dostępność komunikacyjno-informacyjna ekspozycji muzealnych; komunikacja alternatywna i wspomagająca; piktogramy, przewodniki i publikacje w tekście łatwym do czytania i rozumienia, zasady tworzenia tekstu ETR; sposoby i możliwości prezentacji zbiorów a potrzeby i oczekiwania osób z neuroróżnorodnością.

  1. Edukacja włączająca w muzeach – przykłady dobrych praktyk w instytucjach kultury

Zagadnienia: prezentacja dorobku muzeów w zakresie edukacji i obsługi ruchu turystycznego osób z neuroróżnorodnością – udogodnienia, projekty edukacyjne, warsztaty, pokazy, lekcje, narzędzia edukacyjne; metody edukacyjne przyjazne dla dzieci i młodzieży z neuroróżnorodnością wykorzystywane w pracy muzealnika.

Warsztat “Politropiczne muzeum a różnorodna publiczność”

Podczas warsztatu wspólnie zastanowimy się, czy muzea są przyjazne dla osób neuroróżnorodnych. Odkrywając zabytkowe budynki i ich otoczenie sprawdzimy, jak sposób prezentacji obiektów, ich lokalizacja, oświetlenie czy zapachy mogą wpływać na percepcję osób w spektrum autyzmu i o wysokiej wrażliwości na bodźce. Wskażemy także rozwiązania wspierające uważność odbiorców na sztukę, rzemiosło i naturę. Celem warsztatu jest wymiana doświadczeń oraz przekazanie uczestniczkom i uczestnikom konkretnych narzędzi pracy możliwych do zaimplementowania w muzeach o odmiennym profilu i specyfice kolekcji.

Osoba prowadząca: Olga Michalik

Warsztat „Muzeum jako przestrzeń przyjazna dzieciom w spektrum autyzmu – jak wykorzystać ich zainteresowania w edukacji?”

Spotkanie warsztatowe skupi się na strategiach komunikacji i dostosowaniu narracji muzealnej do indywidualnych potrzeb dzieci autystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. hiperfokusów –silnych, wąskich zainteresowań, które mogą stać się kluczem do zaangażowania i skutecznej edukacji. Uczestnicy poznają konkretne techniki pracy, takie jak zadawanie pytań dostosowanych do potrzeb dziecka, stosowanie przewidywalnych struktur rozmowy i unikanie przeciążenia sensorycznego.

Osoba prowadząca: Magdalena Duczmal

Wszystkie osoby zainteresowane tematyką serdecznie zapraszamy na konferencję. Zachęcamy do dzielenia się dobrymi praktykami oraz doświadczeniami w pracy z osobami neuroróżnorodnymi.          

Warunki uczestnictwa w konferencji:

  • W warsztatach mogą brać udział tylko uczestnicy konferencji.
  • Opłata za uczestnictwo w konferencji: 450 zł od osoby. Obejmuje materiały konferencyjne, wyżywienie, warsztaty.
  • Zgłoszenia referatów wraz z abstraktem przyjmujemy do 31.08.2025 roku.
  • Zgłoszenia udziału w konferencji przyjmujemy do 17.10.2025 roku.
  • Po konferencji, w roku 2026, planowane jest wydanie publikacji pokonferencyjnej.
  • Karty zgłoszenia przyjmujemy na adres email: edukacja@muzeum-szreniawa.pl

 

SZCZEGÓŁY: WŁĄCZAMY W KULTURĘ. NEURORÓŻNORODNOŚĆ W EDUKACJI MUZEALNEJ – Muzeum Szreniawa

Skip to content