Statut

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
  1. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 06-04-1984 r. o fundacjach i niniejszego Statutu.
  2. Nazwa fundacji brzmi: „Fundacja Muzeów Wielkopolskich”.
§2

Siedzibą Fundacji jest Szreniawa.

§3
  1. Terenem działania Fundacji jest obszar województwa Wielkopolskiego.
  2. Do właściwego realizowania celów statutowych, Fundacja może prowadzić działalność statutową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§4

Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.

§5

Fundacja uzyskuje osobowość prawną, z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

§6

Ministrem właściwym ze względu na cele statutowe Fundacji jest minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.

§7
  1. Fundacja używa pieczęci podłużnej (nagłówkowej) oraz pieczęci okrągłej z orłem piastowskim oraz napisem w otoku Fundacja Muzeów Wielkopolskich w Poznaniu.
  2. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedniego oznaczenia nazwy Fundacji w językach obcych.
§8

Fundacja może być członkiem organizacji pozarządowych i współpracować z krajowymi oraz zagranicznymi fundacjami, organizacjami i innymi podmiotami mającymi podobne cele statutowe i zadania.

§9

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

§10

Fundacja może ustanawiać odznaki lub medale honorowe oraz przyznawać je obok innych nagród i wyróżnień osobom fizycznym, osobom prawnym, oraz jednostkom organizacyjnym, zasłużonym dla działalności Fundacji.

II. CELE I ZASADY DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI
§11

Celem Fundacji jest działalność na rzecz ogółu społeczności województwa Wielkopolskiego poprzez:

  1. Integrację i rozwój oraz stworzenie reprezentacji muzeów wielkopolskich;
  2. Stworzenie wspólnej płaszczyzny porozumiewawczej, wymiany naukowych i praktycznych doświadczeń w zakresie organizacji i funkcjonowania muzeów;
  3. Występowanie wobec administracji rządowej i samorządowej w istotnych sprawach dotyczących muzeów;
  4. Pomoc w poszukiwaniu dofinansowania dla muzeów z funduszy zewnętrznych, w tym ze środków unijnych;
  5. Stworzenie szerokiej wymiany bieżących informacji o przedsięwzięciach kulturalnych i organizacyjnych;
  6. Współdziałanie przy organizacji i wymianie wystaw na terenie kraju i poza jego granicami;
  7. Umacnianie rangi zawodu muzealnika;
  8. Tworzenie atmosfery zaufania i szacunku dla ochrony dóbr kultury zgromadzonych w muzeach;
  9. Ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników muzeów;
  10. Współdziałanie przy organizowaniu konkursów wiedzy dla społeczeństwa;
  11. Organizowanie konkursu Wielkopolskie Przedsięwzięcie Muzealne Roku „Izabella”;
  12. Przygotowywanie propozycji przepisów dotyczących działalności muzeów i ich zmiany.
§12

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. W dziedzinie rozwoju naukowego:
    1. Opracowywanie dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz innych instytucji opinii w sprawach dotyczących muzeów wielkopolskich oraz tworzenia nowych placówek muzealnych w Wielkopolsce,
    2. Przedstawianie zainteresowanym władzom koncepcji i strategii rozwoju muzealnictwa wielkopolskiego,
    3. Opiniowanie programów rozwoju muzealnictwa wielkopolskiego oraz na wniosek władz lub zainteresowanych muzeów planów tworzenia nowych placówek,
    4. Współpracę z Krajowymi Komitetami ICOM i ICOMOS oraz innymi organizacjami muzealnymi, naukowymi i dydaktycznymi w kraju i za granicą.
  2. W ramach wymiany doświadczeń:
    1. Inicjowanie, organizowanie i współorganizowanie międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konferencji naukowych, sympozjów i spotkań,
    2. Organizowanie grup konsultacyjnych specjalistów w celu omawiania istotnych zagadnień dla muzealnictwa, w tym również problemów naukowych, konserwatorskich, organizacyjnych i technicznych,
    3. Organizowanie i prowadzenie wymiany doświadczeń naukowych z podobnymi placówkami za granicą,
    4. Pomaganie we wzajemnym nawiązywaniu kontaktów między muzeami,
    5. Zbieranie materiałów i informowanie w sprawach teoretycznych, konserwatorskich, bibliograficznych, dokumentacyjnych, wystawienniczych, upowszechnieniowych itp.,
    6. Inicjowanie i organizowanie szkoleń zawodowych pracowników zatrudnionych w muzeach,
    7. Popularyzowanie osiągnieć muzeów wielkopolskich poprzez prowadzenie działalności wydawniczych.
  3. Podejmowanie mediacji w przypadku konfliktu między muzeami a organizatorami i władzami nadrzędnymi.
§13

Majątek Fundacji stanowi wniesiony przez Fundatorów fundusz założycielski w kwocie 4000,00 zł (słownie: złotych cztery tysiące i 00/100), w tym na prowadzenie działalności gospodarczej 1500,00 zł (słownie: złotych jeden tysiąc pięćset i 00/100) oraz inne środki majątkowe nabyte przez Fundację.

§14
  1. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z następujących źródeł:
    1. Darowizn, spadków i zapisów;
    2. Dotacji, subwencji;
    3. Odsetki z lokat kapitałowych, papierów wartościowych, lokat bankowych;
    4. Imprez i zbiórek publicznych;
    5. Z majątku ruchomego i nieruchomego;
    6. Z działalności gospodarczej.
  2. Dochody pochodzące z darowizn, dotacji, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile podmioty przekazujące nie postanowią inaczej.
III. MAJĄTEK FUNDACJI
§15

Zabrania się:

  1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim lub stosunkach pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  2. Przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
  4. Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
IV. ORGANY FUNDACJI
§16

Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji;
  2. Zarząd.
RADA FUNDACJI
§17
  1. Rada Fundacji, zwana dalej Radą, jest organem nadzorczo-kontrolnym Fundacji.
  2. Rada składa się z minimum 7 członków będących przedstawicielami muzeów wielkopolskich, którzy nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
  3. Kadencja Rady trwa 3 lata.
  4. Członków Rady pierwszej kadencji powołują Fundatorzy w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% Fundatorów.
  5. Członków Rady drugiej i kolejnych kadencji powołuje ustępująca Rada Fundacji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% składu Rady, nie później niż dwa tygodnie przed upływem jej kadencji.
§18
  1. Członkowie Rady:
    1. Nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    2. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż określone w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz.306 z późn.zm.).
§19
  1. Członek Rady może zostać odwołany przed upływem kadencji uchwałą Rady, podjętą w głosowaniu jawnym większością 2/3 głosów, przy obecności ¾ składu Rady.
  2. Mandat członka Rady wygasa:
    1. Z chwilą jego śmierci,
    2. Na skutek pisemnej rezygnacji złożonej Radzie,
    3. W przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo karne lub karno-skarbowe.
§20

Do kompetencji Rady należy w szczególności:

  1. Zatwierdzanie kierunków i programów działania Fundacji,
  2. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Rady,
  3. Ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu i Rady i zatwierdzanie związanych z tym wydatków,
  4. Opiniowanie spraw przedstawionych przez Zarząd,
  5. Zgłaszanie inicjatyw w sprawach wymagających podjęcia uchwał przez Zarząd,
  6. Kontrola realizacji przez Zarząd celów i programów Fundacji,
  7. Zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i działalności Fundacji,
  8. Sprawowanie bieżącego nadzoru i kontroli nad działalnością Fundacji,
  9. Zmiana statutu Fundacji,
  10. Likwidacja Fundacji,
  11. Zatwierdzanie propozycji przyznawania odznaczeń i medali honorowych,
  12. Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia nieruchomości.
§21
  1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza, którzy organizują pracę Rady i kierują jej pracami.
  2. Rada zbiera się co najmniej 3 razy w roku.
  3. Na posiedzenie Rady mogą być zapraszani z głosem opiniodawczym i doradczym członkowie Zarządu lub inne osoby, w tym eksperci.
§22
  1. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, przy udziale przynajmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
  2. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniu lub drogą zbierania głosów.
§23

Rada może działać na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.

ZARZĄD
§24
  1. Zarząd kieruje działalnością fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się co najmniej z 3 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
  3. Zarząd powoływany i odwoływany jest przez Radę na 3-letnią kadencję w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności ¾ składu Rady.
§25

Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji nie zastrzeżonych dla Rady, w tym nabywaniu praw i zaciąganiu zobowiązań w imieniu i na rzecz Fundacji.

§26
  1. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy udziale co najmniej dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa.
  2. Fundację na zewnątrz reprezentuje oraz ma prawo do składania oświadczeń majątkowych za Fundację co najmniej dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§27

Mandat członka Zarządu wygasa:

  1. Z chwilą jego śmierci,
  2. Na skutek pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
  3. Z chwilą powołania go do Rady,
§28

Zarząd zbiera się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§29

W terminie do 31 marca każdego roku Zarząd przekłada Radzie pisemne sprawozdanie z działalności programowej i finansowej Fundacji za rok poprzedni.

§30

Zarząd może utrzymać jednoosobowe biuro Fundacji dla obsługi administracyjnej. W związku z tym Zarząd w porozumieniu z Radą może zatrudnić pracownika na podstawie umowy o prace albo umowy cywilnoprawnej.

V. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§31
  1. Fundacja może prowadzić następującą działalność gospodarczą:
    1. Wydawniczą,
    2. Poligraficzną i reprodukcyjną zapisanych nośników informacyjnych,
    3. Fotograficzną,
    4. Związaną z produkcją filmów, nagrań wideo, nagrań dźwiękowych i muzycznych,
    5. Związaną z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązaną,
    6. Handlową i usługową,
    7. Edukacyjno-oświatową,
    8. Wystawienniczą i targową,
    9. Badań naukowych i prac rozwojowych,
    10. Twórczą związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją, w tym muzeów, bibliotek i archiwów,
    11. Produkcji artykułów spożywczych.
  2. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na finansowanie działalności statutowej Fundacji.
VI. STATUT FUNDACJI
§32
  1. Statut ustalają Fundatorzy.
  2. Zmiana Statutu dokonana może być w formie uchwały Rady podjętej większością 2/3 głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności 2/3 składu Rady.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§33

Fundacja składa Ministrowi właściwemu do spraw kultury i dziedzictwa narodowego coroczne, do końca marca, sprawozdania ze swojej działalności za rok ubiegły.

§34
  1. Fundacja podlega likwidacji na podstawie uchwały Rady podjętej większością 2/3 głosów w głosowaniu jawnym przy obecności pełnego składu Rady Fundacji.
  2. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątkowych.
  3. Środki finansowe po likwidacji Fundacji przekazane zostaną na rzecz innych osób, podmiotów lub instytucji na cele zbliżone z celami statutowymi Fundacji.

Poznań, dnia 30-01-2012 r.

Skip to content